måndag 8 november 2010

Halvtomt/halvfullt

Vad spelar det för roll om glaset är halvtomt eller halvfullt?
Så länge man har möjlighet att fylla på. Så länge man har möjlighet att dricka ur. Då borde sällskapet och möjligen även innehållet vara viktigare.

Så var glad över det du har, över möjligheten att fylla på och dricka ur. Över sällskapet. Tänk på de svältande barnen i Afrika och ät upp maten, jag kan inte minnas att mina föräldrar någonsin har sagt så men det ligger kanske något i det. Kanske ska vi tänka en gång till på de svältande barnen istället för att gnälla över småsaker. Afrika kan kännas långt bort. Tänk istället på uteliggaren som jag såg i förra veckan på väg till bvc, han hade alla sina tillhörigheter i påsar på en cykel och verkade bo i ett tält vid några träd. Tänk på honom idag när termometern visar minus 10 grader och jag har plockat fram långkalsongerna. Är hans glas halvtomt? Eller halvfullt?
När fyllde du på någon annans glas senast?  Själv fyller jag på min egen tekopp och är glad över att mitt liv är så vackert.

1 kommentar: