onsdag 24 november 2010

Dagen då jorden tog slut.

Den 21 augusti tog jordens resurser slut.

På mindre än 9 månader gör vi av med resurserna som det tar 12 månader för naturen att återskapa. Om alla skulle leva som svenskarna skulle vi behöva nästan tre jordklot och om den amerikanska livsstilen spred sig globalt skulle vi behöva mer än fem jordklot, säger Carina Borgström-Hansson, projektledare för ekologiska fotavtryck på WWF.

Ännu mer finns att läsa på Världsnaturfonden.


Jag snubblade över detta faktum när jag satt i ett väntrum nyligen. Visst vet jag att vi konsumerar för mycket men någonstans lyckas jag ändå försvara mig med att USA är värre. Ja, det har jag ju rätt i men det hjälper ju inte när det vi fortfarande bara har ett jordklot och inte tre. Tänk på det innan ni köper julklappar. Tänk på det när ni önskar er julklappar. Ett extra jordklot kanske kan få stå högst upp på listan.  

1 kommentar:

  1. Usch! Vilken hemsk info. Vilken tur att våra nyföddtygisar snart går in på tredje babyn, då lättar jag samvetet lite och Minnas födelsedag firar vi gott med lite fika och sällskap. =D

    Tack för idag älskade vän!

    SvaraRadera