söndag 6 februari 2011

Egypten

Världens blickar riktas mot Egypten.
Mitt minne går bakåt och jag försöker komma ihåg Egypten.
Jag var där i 2 veckor på studiebesök hösten 2006. Det är nästan så att jag har glömt bort allt.
Att plocka fram de fina minnena går rätt fort. Biblioteket i Alexandria, Pyramiderna i Sakkara och så klart de i Giza, snorklingen vid Sharm el-Sheik, St. Catherine klostret.
Tyvärr går det ännu fortare att plocka fram alla minnen som inte var lika trevliga. Studiebesöket på sjukhuset och sjukhusapoteket, där jag efteråt kände att jag skulle göra allt i världen för att inte behöva bli utsatt för Egyptisk vård. Hur smutsigt och fattigt allting var så fort man lämnade turistområdena. Att våra chaufförer inte var välkomna att äta där vi åt, förmodligen hade de inte heller råd. Alla hus som var halvbyggda, färdig undervåning och sen armering som stack upp ur betongen. För om man hade påbörjat byggande så fick man behålla bygglovet. Tomma fontäner pga vattenbrist. Bråk på polisstationen.

Jag hoppas innerligt att det kan lösa sig på hyfsat fredlig väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar