fredag 11 mars 2011

Charmkurs för busschaufförer

Borlänges lokalbuss är oftast kanon.
Och då jämför jag med Uppsalabuss, där jag har åkt med bussar som man fått stått och hålla i dörrarna för att de ska vara stängda. Busschaufförer som kör efter principen gasa nu och bromsa sen (kanske). Där det är en fördel om bussen är lite överfull eftersom man vet att man då kommer stå kvar där man står och inte kastas som en liten vante genom hela bussen när chauffören kommer på att han ska stanna eller svänga.

Men i onsdags tror jag minsann att chaufförerna hade gått på samma charmkurs som de i Uppsala. På morgonen öppnade han inte dörren bak för en barnvagn med motiveringen att dörrarna var trasiga. Ett par hållplatser senare gick dörrarna upp när folk skulle på och av. De med vagn klev då av bak, vilket är lättast om man har vagn. Busschauffören blir upprörd och börjar prata om att han ju faktiskt hade sagt att dörrarna var trasiga och att man skulle gå av där framme istället.  Klart som korvspad man går av bak om dörrarna är öppna istället för att försöka pressa sig förbi mötande resenärer med en vagn som tar upp hela bussgången.
På vägen hem fick busschauffören möte precis när vi skulle svänga in på en bussgata. Ja, hemska tanke det var en vanlig bil på bussgatan. Bussgatan är enfilig så det går inte att mötas. Istället för att stanna där hon var när hon (och alla andra i bussen) såg bilen så kör hon fram och ställer sig i vägen och vinkar åt den mötande bilen att den får backa. Och där står vi ett tag som en get som stångar på en sten. Klart som korvspad att bilen inte vill backa 200 meter när busschauffören kan backa 3 och  släppa förbi dom. Vad som rörde sig i busschaufförens huvud kan man bara undra. Tillslut backar busschauffören lite lite, lagom för att bilen ska komma förbi om den kör halvt ner i diket.
Det är det som kallas för service.
Och nej, jag ropade inte hejdå när jag klev av. Det vågade jag inte.

Om busschaufförerna nu tycker att det är så jobbigt att ha passagerare men ändå tycker att det är ett roligt jobb att köra runt runt i stan. Kan de då inte ta sin privata bil, låsa dörrarna, och sen bara köra runt runt?
Ja, alla får ha en dålig dag på jobbet. Men varför måste jag träffa dem samtidigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar